Geldzaken

Woonkosten gaat over meer dan alleen de hoogte van de huur. Denk bijvoorbeeld aan energiekosten, belastingen en verzekeringen. Uw woonkosten zijn ook afhankelijk van wie er in uw huis woont en inkomen.

Het vangnet voor mensen met een laag inkomen en geldproblemen is groot en verschillend. Huurders maken niet altijd gebruik van bestaande mogelijkheden. Daarom helpen wij u graag gebruik te maken van deze mogelijkheden. Zo ondersteunen we u bij uw geldzaken.

Nibud 

Het Nibud is het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Landelijk helpt het Nibud iedereen die goed met geld wil omgaan. Zij hebben veel zinvolle informatie en instrumenten die kunnen helpen bij  het organiseren van uw geldzaken.

Gemeentelijke regelingen

Is uw inkomen minder dan 130 procent van de bijstandsnorm? En heeft u weinig vermogen? Dan zijn er voor u aanvullende inkomensregelingen aan te vragen via de gemeente waar u in woont.  

Hulp bij geldzaken

Niet iedereen vindt geldzaken even makkelijk. Soms is het prettig als er iemand met u meekijkt. Er is veel hulp voor geldzaken aanwezig. We zetten ze hier voor u op een rijtje.

Tips om Energie te besparen

Veel gevraagd over Hulp bij geldzaken

Ik wil op een andere manier mijn huur betalen. Hoe regel ik dit?

Algemeen

Uw huur betaalt u per maand vooraf. De huur moet uiterlijk de vijfde dag van de maand op de rekening van Woonstede staan. U kiest zelf hoe u de huur betaalt. De makkelijkste manier is via een automatische afschrijving. Maar u kunt ook de huur zelf overmaken of met behulp van een betaallink. U kunt niet contant betalen.

Wilt u de manier waarop u betaalt aanpassen?

Dit kunt u makkelijk en snel online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik betaal via automatische incasso. Wanneer wordt de huur van mijn rekening afgeschreven?

Algemeen

Betaalt u met een automatische incasso, dan kunt u  zelf het afschrijvingsmoment kiezen:

  • De 26e of eerst volgende werkdag van de maand
  • De 2e werkdag van de maand
  • De 9e of eerst volgende werkdag van de maand

Als u een uitkering heeft van de gemeente Ede, ontvangt u uw uitkering rond de zevende van de maand. In dit geval kunt u kiezen voor optie 3.

Op het door u gekozen moment wordt het juiste huurbedrag automatisch van uw bankrekening afgeschreven.

Wilt u het afschrijvingsmoment wijzigen?

Dit kunt u makkelijk en snel online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Op welke manieren kan ik mijn huur betalen?

Algemeen

Uw huur betaalt u per maand, vooraf. De huur moet uiterlijk de vijfde dag van de maand op de rekening van Woonstede staan. U kunt op de volgende manieren betalen:

  • Via een automatische afschrijving
  • Via een betaallink die u van ons krijgt
  • U kunt uw huur zelf overmaken op rekening NL49 INGB 0004 1261 00 t.n.v. Stichting Woonstede met in de omschrijving uw adres en huisnummer.

Wilt u de manier waarop u betaalt aanpassen?

Dit kunt u makkelijk en snel online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Uw huur betaalt u per maand vooraf. De huur moet uiterlijk de vijfde dag van de maand op de rekening van Woonstede staan. Lukt dit niet? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. U betaalt dan naast de huur een extra bedrag als aflossing. Op deze manier loopt u de achterstand weer in.

De afspraken die we samen maken sturen we altijd schriftelijk naar u op. 

Kunt u op dit moment (nog) geen regeling afspreken? Neem contact op met Woonstede.

Heeft u geldzorgen?
Per gemeente is er hulp ingericht om u hier zo goed mogelijk in te ondersteunen. Er bestaan allerlei tegemoetkomingen en organisaties die kunnen helpen.  

  • Woont u in Ede? Klik hier
  • Woont u in Scherpenzeel? Klik hier.
  • Woont u in Wageningen? Klik hier

Wilt u weten of u kunt besparen?
En of u krijgt waar u recht op heeft? Bekijk hier de mogelijkheden. 

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag aanpassen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Wij geven de nieuwe huurprijs voor u door aan de Belastingdienst. Dit doen we ook als we uw voorschot servicekosten aanpassen. 

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling aanpassen?

Algemeen

We passen elk jaar in juli uw huurbedrag aan. Dit betekent dat u niets hoeft te doen als:

  • U ons toestemming heeft gegeven om de huur automatisch van uw rekening af te schrijven.
  • U betaalt via een betaallink die we u maandelijks toesturen.

Betaalt u op een andere manier? 
Als u zélf de huur betaalt via uw bank, dan moet u het bedrag zelf bij uw bank aan (laten) passen.

Hoe kan ik huurverlaging aanvragen? En wat moet ik zelf doen?

Algemeen

Heeft u in 2023 geen huurverlaging gekregen?
U kunt in drie gevallen zelf vragen om huurverlaging bij Woonstede. Dit kunt u doen tot en met 30 december 2024. Hieronder leest u in welke gevallen u dit kunt doen:

  1. U huurde al voor 1 maart 2023 uw huidige woning van Woonstede. Uw huurprijs (netto huur) is nu of wordt per 1 juli 2024 hoger dan € 577,91 en u heeft in 2023 geen huurverlaging gekregen. U heeft een laag inkomen, de inkomensgrenzen staan hieronder vermeld:
        - Huishouden van 1 persoon: maximaal verzamelinkomen tot en met € 24.840 (€ 26.430 als u AOW had op 1 januari 2024) 
        - Huishouden van twee of meer personen: maximaal inkomen tot en met € 32.370 (€ 35.150 als u AOW had op 1 januari 2024)
  2. Uw subsidiabele huur ligt boven de maximale huurtoeslaggrens van € 879,66. Uw inkomen is gedaald waardoor u recht heeft op huurtoeslag. 
  3. Uw netto huur is hoger dan de maximale toegestane huurprijs van uw woning.

Hoe vraagt u huurverlaging aan?
Mail ons:

  • een ingevulde huishoudverklaring
  • loonstroken of uitkeringsspecificaties (geen bankafschriften) van de afgelopen drie maanden van alle bewoners van 27 jaar en ouder. Heeft u AOW of pensioen? Dan is een jaaropgave of een specificatie van de maand januari, ook voldoende.

Waar bestaat mijn betalingsachterstand uit?

Algemeen

Neem contact op met Woonstede. We leggen het graag aan u uit.

Ik wil de manier waarop ik betaal veranderen. Kan dat?

Algemeen

Ja, dit kan.

Dit kunt u makkelijk en snel online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Kunnen jullie een schatting geven van de kosten die ik moet betalen voor gas, elektra of water in mijn nieuwe woning?

Algemeen

Helaas kunnen we niet altijd een schatting geven van de kosten die u moet betalen voor gas, elektra of water. 

Bij sommige woningen betaalt u in de huur een voorschot voor gas, elektra of water. Dit kunt u zien als u reageert op een woning op Huiswaarts.mijndak.nl.

Betaalt u geen kosten in de huur voor gas, elektra of water? Dan kunnen we u helaas geen schatting van de kosten geven. De kosten die u moet betalen voor gas, elektra of water zijn afhankelijk van verschillende zaken, zoals:

  • De woning
  • De leverancier die u kiest
  • Uw huishoudgrootte
  • Uw verbruik

Misschien kunt u uw energieleverancier vragen een schatting te geven van de kosten.

Hoe is mijn huur opgebouwd?

Algemeen

De huur bestaat uit huur en eventuele stook- en servicekosten.

Wilt u weten uit welke bedragen de huur opgebouwd is? De samenstelling van uw huur kunt u vinden op Mijn Woonstede. Klik hier om in te loggen. 

Ontvangt u de huurspecificatie liever via de e-mail? Dit kunt u makkelijk en snel online bij ons aanvragen. Lukt dit niet? Neem contact me ons op. We helpen u graag verder.
U kunt ook inloggen op Mijn Woonstede.

Ik heb een brief van de gemeente Ede gekregen over mijn schuld bij Woonstede. Waarom sturen zij mij een brief?

Algemeen

Sinds 1 januari 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) veranderd. Hierdoor zijn we verplicht om een betalingsachterstand te melden bij de gemeente. De gemeente neemt contact met u op om samen met u naar een passende oplossing te zoeken. 

Als we op tijd zien dat iemand betalingsproblemen heeft, hebben we meer mogelijkheden om te helpen. Zo kunnen we voorkomen dat betalingsachterstanden oplopen en de problemen erger worden.

Wat betekent dit voor u?
Als het u niet lukt de huur op tijd te betalen, sturen we u een herinnering. Lukt het daarna (nog) niet om te betalen? Dan geven we dit door aan de gemeente. Het team Op Tijd Erbij van de gemeente neemt contact met u op. Zij zoeken samen met u naar een oplossing.

Natuurlijk kunt u nog steeds contact met ons opnemen als u moeite heeft om de huur te betalen. We kijken graag samen met u naar een oplossing.

Waarom delen jullie mijn gegevens met de gemeente of met hulpverlenende instanties bij een betalingsachterstand?

Algemeen

Het niet betalen van de huur kan grote gevolgen hebben. We willen niet dat u door een betalingsachterstand in de problemen komt. Daarom werken we samen met de gemeente en maatschappelijke hulpverlening. Het kan zijn dat een medewerker van de gemeente of een hulpverlener contact met u opneemt om samen met u naar een passende oplossing te zoeken.

Als u er bezwaar tegen heeft dat we uw gegevens delen, kunt u ons dit per e-mail laten weten.

Ik wil niet dat bij een betalingsachterstand mijn gegevens gedeeld worden met de gemeente of met een hulpverlenende instanties. Hoe geef ik dit door?

Algemeen

U kunt ons een e-mail sturen waarin u aangeeft dat u niet wilt dat wij uw gegevens delen met de gemeente of met hulpverleners.

Wij gaan uit elkaar. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn huurtoeslag?

Algemeen

Ja, dat kan gevolgen hebben. De hoogte van de huurtoeslag hangt namelijk af van de huurprijs, uw verzamelinkomen en het aantal personen dat in de woning woont.

Geef uw verandering door aan de Belastingdienst bij het onderwerp 'Mijn situatie verandert'. Heeft u vragen? Bel dan met de BelastingTelefoon: 0800 0543 (gratis).

Let op: de persoon die uit de woning vertrekt zijn of haar deel van de huur moet opzeggen. Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Er komt iemand bij mij wonen. Heeft dit gevolgen voor de hoogte van mijn huur?

Algemeen

Nee, dat heeft geen gevolgen voor de hoogte van uw huur.

Samenwonen kan wel gevolgen hebben voor toekomstige huurverhogingen, voor eventuele toeslagen die u krijgt van de Belastingdienst of voor een eventuele uitkering.

Kan ik iemand als medehuurder op mijn huurcontract laten bijschrijven?

Algemeen

Soms kan dat. Een medehuurder is iemand die bij u op het huurcontract komt te staan. Hij of zij heeft hierdoor dezelfde rechten en plichten als u. 

Getrouwd of geregistreerd partner
Wanneer u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan wordt uw partner automatisch medehuurder. Dat is in de wet geregeld.

Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Niet getrouwd of geregistreerd partner
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan moet u minimaal twee jaar samenwonen en ingeschreven staan bij de gemeente. Ook moet u een gemeenschappelijke huishouding voeren. Dit betekent dat uw relatie voor langere duur is en u de kosten van uw huishouden deelt. 

Voldoet u aan de voorwaarden?

Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. We helpen u graag verder.

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

Algemeen

De samenstelling van uw huur kunt u vinden op Mijn Woonstede. Klik hier om in te loggen.

Ontvangt u de huurspecificatie liever via de e-mail? Dit kunt u makkelijk en snel online bij ons aanvragen. Lukt dit niet? Neem contact me ons op. We helpen u graag verder.
U kunt ook inloggen op Mijn Woonstede.

U krijgt van ons dan een huurspecificatie. Dit is een overzicht van hoe uw huurprijs is opgebouwd.

Mag ik uitstel van betaling?

Algemeen

Soms kan dit, maar niet altijd. We kijken dit graag voor u na.

Wilt u uitstel van huurbetaling? Neem contact op met Woonstede.

Wilt u weten of u kunt besparen?
En of u krijgt waar u recht op heeft? Bekijk hier de mogelijkheden. 

Mag ik zelf mijn huur opzeggen als ik een bewindvoerder heb?

Algemeen

Nee. Bij het tekenen of opzeggen van het huurcontract is uw bewindvoerder de persoon die u vertegenwoordigt. Vraag daarom akkoord van uw bewindvoerder als u de huur wilt opzeggen. Voeg het akkoord van uw bewindvoerder toe bij uw huuropzegging. 

Wilt u de huur opzeggen? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ik woon in Ede en ik heb moeite om mij energierekening te betalen. Hebben jullie nog bespaartips voor mij?

Algemeen

Ja. Vraag de gratis energiebox aan bij de gemeente Ede. Die bestaat uit een doos met energiebesparende producten, een adviesgesprek met een energiecoach en een adviesrapport.

Met de producten en tips kunt u direct aan de slag om uw energieverbruik te verlagen. Zo kunt u jaarlijks gemiddeld €130,00 op uw energierekening besparen. De Energiebox wordt betaald door de gemeente Ede. Er wordt geen reclame gemaakt en er wordt niets verkocht. U krijgt alleen advies en besparingstips.

Interesse?
Hier vraagt u de energiebox aan. 

Wilt u weten of u verder kunt besparen?
En of u krijgt waar u recht op heeft? Bekijk hier de mogelijkheden. 

Mag ik mijn huur na de vijfde dag van de maand overmaken?

Algemeen

Nee, dit mag niet. Uw huur betaalt u per maand, vooraf. Voor de vijfde dag van de nieuwe maand moet de huur zijn overgemaakt.

Wilt u weten of u kunt besparen?
En of u krijgt waar u recht op heeft? Bekijk hier de mogelijkheden. 

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

Uw huur betaalt u per maand, vooraf. Voor de vijfde dag van de nieuwe maand moet de huur zijn overgemaakt.

Ik heb een uitkering van de gemeente Ede en het lukt mij niet vooraf te betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

De huur moet elke maand vooraf betaald worden voor de volgende maand. De huur moet op zijn laatst op de vijfde dag van de maand waarvoor de huur betaald wordt, op onze rekening staan.

Voor huurders die een uitkering van de gemeente Ede hebben en niet vooraf kunnen betalen, maken wij een uitzondering. De huur mag dan op de zevende van elke maand overgemaakt worden. 

Wilt u weten of u kunt besparen?
En of u krijgt waar u recht op heeft? Bekijk hier de mogelijkheden. 

Welke tips hebben jullie om zuinig te stoken?

Algemeen

Hieronder leest u onze tips:

  • Zorg dat de verwarming zoveel mogelijk vrij hangt. Zet er geen meubels tegenaan. Hang er ook geen gordijnen voor.
  • Stof regelmatig uw verwarmingen af.
  • Houd deuren tussen verschillende kamers dicht en verwarm alleen de kamers waar u veel bent.
  • Zet u thermostaat een graad lager, dan dat u gewend bent. 
  • Heeft u het koud? Zet de verwarming niet meteen hoger, maar trek een warme trui aan.

Let op!
We zien dat huurders op zoek gaan naar alternatieven om hun huis te verwarmen. Het gebruik van houtkachels, petroleumbranders en terracottapotten met daaronder een waxinelichtje neemt toe. Gebruik deze alstublieft niet. Voor uw veiligheid en die van uw buren. Dit is vanwege brandgevaar, fijnstofgevaar en koolmonoxidegevaar. 

Welke tips hebben jullie om minder gas/elektriciteit/water te gebruiken?

Algemeen

Hieronder leest u onze tips:

Besparen gas

  • Houdt deksels op pannen, zo verlies je minder warmte.
  • Gebruik een kleinere pan, dan warmt het sneller op.
  • Heeft u thee of koffie gezet? Bewaar uw warme drank in een thermoskan. 
  • Zet uw verwarming overdag op 19 graden. Verwarm alleen de kamers die u veel gebruikt.
  • Zet uw verwarming 's nachts op 15 graden. Doe dit een uur voordat u naar bed gaat. Let op: heeft u vloerverwarming? Zet je thermostaat dan niet lager dan 17 of 18 graden, anders duurt het opwarmen te lang.
  • Zorg dat gordijnen niet over uw verwarming hangen. 
  • Doe gordijnen 's avonds dicht.
  • Doe de verwarming op uw slaapkamer uit.
  • Houd zeker vier centimeter ruimte tussen uw verwarming en uw meubels. 
  • Plak radiatorfolie achter de verwarming aan de buitenmuur. Zo gaat de warmte de kamer in en niet door de muur.
  • Thermostaat laag, ramen gesloten, ventilatieroosters dicht. Wel zo prettig met die hoge energierekening, toch? U denkt misschien dat het zonde van het geld is, om frisse, koude lucht naar binnen te laten in een verwarmd huis. Maar dat is niet zo. Door alles dicht te houden wordt het huis vochtig, met schimmel tot gevolg. Met een potdicht huis bespaart u kortom alleen op uw gezondheid.

Besparen elektriciteit

  • Was op 30 °C. 
  • Draai pas een was als de wasmachine vol is.
  • Heeft u een droger? Maak het filter van uw droger regelmatig schoon. En gebruik de droger minder, hang u was op. 
  • Zet apparaten helemaal uit, in plaats van stand-by. Trek uw stekkers uit het stopcontact.
  • Is er een apparaat in uw huis kapot? Vervang deze met een apparaat met een (donker)groen energielabel. 
  • Is uw gloeilamp kapot? Vervang deze voor een ledlamp.
  • Doe deuren in uw huis dicht.
  • Zet uw vaatwasser op ecostand.
  • Gebruik tochtband (te koop bij de bouwmarkt) of een opgerolde handdoek om naden en kieren dicht te maken.
  • Ontdooi regelmatig de diepvriezer. Controleer dan ook de deurrubbers
  • Gebruik een brievenbusborstel. 

Voor meer tips, kijk op 101 tips om energie te besparen.

Besparen water

  • Probeer korter te douchen. Met lang douchen verbruikt u veel water en energie.
  • Laat uw kraan niet lopen tijdens het tandenpoetsen.
  • Was uw groenten in een bak in plaats van onder de lopende kraan.
  • Plaats een regenton, om regenwater op te vangen. Dit water kunt u gebruiken om bijvoorbeeld uw planten water te geven. Wilt u een regenton plaatsen? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Er verandert iets in mijn situatie en dat heeft invloed op mijn huurtoeslag. Hoe geef ik dit door?

Algemeen

Geef online bij de Belastingdienst door dat uw situatie verandert. 

We begrijpen dat u soms hulp nodig heeft bij het aanvragen of wijzigen van uw huurtoeslag. Kijk op de website Toeslagen Belastingdienst wie u hiermee verder kan helpen.

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Algemeen

Niet iedereen die huurt, kan huurtoeslag krijgen. Wilt u weten of u recht heeft op huurtoeslag? U kunt online een proefberekening maken op de website van Toeslagen Belastingdienst. U kunt voor advies ook bellen met de Belastingtelefoon: 0800 05 43 (gratis). Houd dan uw burgerservicenummer bij de hand. De belangrijkste voorwaarden zijn: 

  • Uw inkomen mag niet te hoog zijn
  • Uw huur mag niet te hoog zijn
  • U huurt een zelfstandige woonruimte
  • Uw vermogen mag niet te hoog zijn

Heeft u recht op huurtoeslag? Huurtoeslag kunt u daarna makkelijk online aanvragen bij de website Toeslagen Belastingdienst. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid. Woonstede kan dit niet voor u doen.

We begrijpen dat u soms hulp nodig heeft bij het aanvragen of wijzigen van uw huurtoeslag. Kijk op de website Toeslagen Belastingdienst wie u hiermee verder kan helpen.

Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van mijn huurtoeslag?

Algemeen

We begrijpen dat u soms hulp nodig heeft bij het aanvragen of wijzigen van uw huurtoeslag. Kijk op de website Toeslagen Belastingdienst wie u hiermee verder kan helpen.

Wat is rekenhuur, subsidiabele huur of toeslaghuur?

Algemeen

Subsidiabele huur en toeslaghuur zijn andere woorden voor rekenhuur. De rekenhuur bepaalt of u recht heeft op huurtoeslag. 

De rekenhuur bestaat uit:

  • Netto huur (kale huurprijs)
  • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten 
  • Kosten voor de diensten van een Wijkbeheerder/Huismeester 
  • Kosten voor dienst- en recreatieruimten 

Als u inlogt op Huiswaarts.mijndak.nl en u uw inkomensgegevens en huishoudgrootte goed invult, dan rekent Huiswaarts.nu voor u uit of u recht heeft op huurtoeslag. 

Op de website van de Belastingdienst vult u de netto huur en de servicekosten die hierboven staan apart in om te kijken of u recht heeft op huurtoeslag. 

Wilt u de opbouw van uw huur weten? Dit kunt u makkelijk en snel online bij ons aanvragen. Lukt dit niet? Neem contact me ons op. We helpen u graag verder.
U kunt ook inloggen op Mijn Woonstede.