Stookkosten

Naast de netto huur betaalt u soms aan ons een voorschot stookkosten. Meer informatie vindt u hieronder.

Veel gevraagd over Stookkosten

Wanneer krijg ik de jaarlijkse afrekening van de stookkosten?

Algemeen

Uiterlijk in november. 

Het stookseizoen waarvan u de afrekening krijgt is van 1 juni tot en met 31 mei.

Kan ik mijn voorschotbedrag voor stookkosten aanpassen?

Algemeen

Neem contact op met Woonstede. We bekijken of het het bedrag kunnen verhogen of verlagen. Geef uw contactgegevens door en het nieuwe voorschot dat u graag wil. U krijgt binnen twee werkdagen een reactie.

Wilt u het voorschot verlagen? Dan kan het zijn dat de kosten op de jaarlijkse afrekening hoger worden.

Ik ben het niet eens met de afrekening van mijn stookkosten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Heeft u een eigen meter?
Wij voeren regulier onderhoud uit aan onze ketels. Is uw verbruik hoger dan normaal? Dan verwijzen wij u naar uw energieleverancier. Dit kan namelijk verschillende oorzaken hebben:

  • Het kan te maken hebben met een koude winter.
  • De samenstelling van uw huishouden kan veranderd zijn of u bent vaker thuis geweest.
  • Of omdat uw maandbedrag laag is, waardoor u aan het einde van het jaar veel moet bijbetalen. 

Heeft u een collectieve meter?
Neem contact op met Woonstede.

Hoe wordt het voorschotbedrag van mijn stookkosten bepaald?

Algemeen

Als u de woning pas kort huurt, betaalt u een voorschot voor stookkosten op basis van het gemiddelde verbruik in dezelfde soort woningen. Na het eerste jaar betaalt u een voorschot op basis van uw eigen verbruik.

In de jaarlijkse afrekening van de stookkosten leest u of we het voorschot aanpassen.. 

Hoe kan ik zien hoeveel stookkosten ik verbruik?

Algemeen

Meer informatie vindt u bij 'Bewonersinformatie' op de website van Ista Nederland. Dat is het bedrijf dat de afrekeningen voor ons maakt.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten gekregen en ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

Algemeen

Eén keer per jaar bepalen we hoeveel u de verwarming echt gebruikt heeft en wat de kosten daarvan zijn geweest. Als u moet bijbetalen, dan zijn de stookkosten hoger geweest dan het voorschot dat u betaald heeft.

Er kunnen veel redenen zijn waardoor u moet bijbetalen voor de stookkosten. Bijvoorbeeld:

  • Uw persoonlijke situatie is veranderd. Thuiswerken, de geboorte van een baby of een ziektegeval zorgen er bijvoorbeeld voor dat u meer thuis bent dan anders. Als u meer thuis bent, heeft u de verwarming vaker en langer aan.
  • U bent verhuisd. U betaalt het hele jaar voorschot terwijl u de verwarming maar een paar maanden gebruikt. Zo verdeelt u de stookkosten over het hele jaar. Wanneer u verhuist stopt u ook met het betalen van voorschot. Als u alleen in de koude maanden in de woning heeft gewoond, heeft u te weinig voorschot betaald.
  • De winter was kouder of langer dan het jaar daarvoor. Het voorschot dat u betaalt is een schatting. We kijken hierbij naar het jaar daarvoor. Als de winter kouder of langer is gaan mensen meer stoken.
  • U stookt meer dan de vorige bewoners. Als u een nieuwe huurder bent kennen we uw stookgedrag nog niet. We bepalen uw voorschot dan door te kijken naar het stookgedrag van bewoners in ongeveer dezelfde woningen. Dat is namelijk de beste schatting die we kunnen maken.

Mijn stookkosten zijn door jullie verhoogd. Is de vergoeding van de overheid hierin verwerkt?

Algemeen

Nee, de heffingskorting van de overheid krijgt u apart. De vergoeding van de overheid wordt verrekend op de afrekening van uw elektra.

Woont u in de gemeente Ede?
Dan kunt u hier kijken of u recht hebt op meer vergoeding.

Woont u in de gemeente Scherpenzeel?
Dan krijgt u van uw gemeente automatisch een bericht als u recht heeft op een extra vergoeding. 

We snappen dat een verhoging van de energiekosten kan leiden tot financiële zorgen. Maakt u zich zorgen? Neem contact op met Woonstede.

Wie is Croonwolter&dros en wat leveren zij?

Algemeen

Croonwolter&dros is de leverancier van verwarming van woningen in de volgende straten:

  • Barones van Lyndenlaan
  • Hendrik van Poelwijcklaan
  • Oost-Breukelderweg

Huurt u van ons een woning in een van deze straten? Dan heeft u een contract met Croonwolter&dros. Dit betekent dat u de kosten van verwarming en warm water aan Croonwolter&dros betaalt. Deze kosten zitten niet bij de huur of servicekosten in.

Naast het contract met Croonwolter&dros moet u zich aanmelden bij:

  • Barones van Lyndenlaan: Vitens voor water, voor elektra heeft u een vrije keuze.
  • Hendrik van Poelwijcklaan: Vitens voor water, voor elektra heeft u een vrije keuze.
  • Oost-Breukelderweg: Water loopt via Croonwolter&dros, elektra zit al in servicekosten. 

Meer weten?
Neem contact op met Croonwolter&dros

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten gekregen en ik moet bijbetalen. Kan ik hiervoor een betalingsregeling afsluiten?

Algemeen

Wilt u een betalingsregeling afsluiten? Dat kunt u online aan ons doorgeven. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Hoe wordt het werkelijke gebruik van mijn stookkosten gemeten en berekend?

Algemeen

U betaalt iedere maand een voorschot voor centrale verwarming. Eén keer per jaar bepalen we hoeveel u de verwarming echt gebruikt heeft en wat de kosten daarvan zijn geweest. Dit doen we met de meters op uw verwarming. Het stookseizoen is van 1 juni tot en met 31 mei. 

Meer informatie vindt u bij 'Bewonersinformatie' op de website van Ista Nederland. Dat is het bedrijf dat de afrekeningen voor ons maakt.

Ik ben huurder en ik betaal stookkosten aan Woonstede. Moet ik elk jaar zelf de meterstanden doorgeven aan de energieleverancier?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Het bedrijf Ista Nederland maakt ieder jaar de afrekeningen voor Woonstede. Zij kunnen de meterstanden op afstand zien. Op deze manier betaalt u alleen wat u zelf verbruikt heeft.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten gekregen en ik moet bijbetalen. Waarom schrijven jullie dit bedrag niet van mijn rekening af?

Algemeen

Een afrekening stookkosten schrijven we nooit automatisch af. Dit doen we omdat dit voor sommige mensen hoge kosten zijn die niet zomaar ineens afgeschreven kunnen worden.

We vragen u daarom om het bedrag over te maken.

Ik heb een afrekening van mijn stookkosten gekregen en ik krijg geld terug. Wanneer staat het geld op mijn rekening?

Algemeen

U krijgt ongeveer een week nadat u de afrekening heeft gekregen, het bedrag op uw rekening.

Ik heb een afrekening stookkosten van jullie gekregen maar mijn meterstanden zijn niet opgenomen. Hoe kan dat?

Algemeen

In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op uw verwarming. Deze meters geven de stand iedere twee weken automatisch door aan Ista. Daardoor komt er geen meteropnemer meer bij u langs.

Ik heb mijn radiator nooit aan, toch moet ik stookkosten aan jullie betalen. Hoe kan dit?

Algemeen

Naast uw eigen verbruik betaalt u ook 'vastrecht'. Dit zijn vaste kosten die u altijd moet betalen. Ook als u uw verwarming niet aan doet. Het vastrecht bestaat uit:

  • De meterhuur
  • Het vastrecht dat Woonstede betaalt 
  • Een spaarbedrag voor de vervanging van de warmtemeters op uw verwarmingen
  • Een bedrag voor het maken van de afrekening door Ista en Woonstede