Starten met huren

U gaat binnenkort een woning van ons huren of u heeft net de sleutels van uw nieuwe woning gekregen. Meer informatie vindt u hieronder.

Veel gevraagd over Starten met huren

Is er gas, water en licht aanwezig in de woning als ik de sleutels van mijn nieuwe woning krijg?

Algemeen

Ja, dit is aanwezig. Meldt u zo snel mogelijk aan bij een leverancier naar keuze. 

Ik wil mijn huurcontract ondertekenen in de Woonwinkel. Kan ik daarvoor een afspraak maken?

Algemeen

Ja, dat kan. Neem contact op met Woonstede.

Kunnen jullie een schatting geven van de kosten die ik moet betalen voor gas, elektra of water in mijn nieuwe woning?

Algemeen

Helaas kunnen we niet altijd een schatting geven van de kosten die u moet betalen voor gas, elektra of water. 

Bij sommige woningen betaalt u in de huur een voorschot voor gas, elektra of water. Dit kunt u zien als u reageert op een woning op Huiswaarts.nu.

Betaalt u geen kosten in de huur voor gas, elektra of water? Dan kunnen we u helaas geen schatting van de kosten geven. De kosten die u moet betalen voor gas, elektra of water zijn afhankelijk van verschillende zaken, zoals:

  • De woning
  • De leverancier die u kiest
  • Uw huishoudgrootte
  • Uw verbruik

Misschien kunt u uw energieleverancier vragen een schatting te geven van de kosten.

Kan ik een behangstomer lenen bij Woonstede?

Algemeen

Ja dat kan. Neem contact op met Woonstede.

Moet ik een borgsom betalen als ik een woning van Woonstede ga huren?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet.

Ik krijg nog post van de vorige bewoner. Wat kan ik hiermee doen?

Algemeen

Stuur de post 'retour afzender'. Dit kunt u op de volgende manier doen:

  • Zet met een pen een kruis door het adres.
  • Schrijf duidelijk op de envelop "vertrokken - retour afzender".
  • Doe de post in een brievenbus of geef deze af bij een PostNL-punt.

PostNL stuurt alle brieven retour naar de afzender. Het is niet nodig om een postzegel op de envelop te plakken. 

We mogen u helaas geen gegevens van de vorige bewoners geven, in verband met de privacy.

Ik ben een nieuwe huurder van Woonstede. Ik heb mij te laat aangemeld voor gas, water en licht. Is dit erg?

Algemeen

Nee, dit is niet erg. Het gas, water en/of licht wordt niet direct afgesloten. Maar let op: U bent wel verantwoordelijk voor de betaling van de kosten vanaf de dag dat uw huurcontract ingaat. Meld u zo snel mogelijk aan bij een leverancier naar keuze.

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

We proberen u zo goed mogelijk te helpen. Maar het kan gebeuren dat u toch niet tevreden bent. Dit is erg vervelend.

Geef uw klacht aan ons door. We lossen uw klacht graag op. Zo helpt u ons nog beter te worden.

Lukt het u niet om digitaal uw klacht door te geven? Neem dan contact met Woonstede op. We helpen u graag.

 

In het verleden heb ik een borg betaald aan Woonstede. Wanneer krijg ik dit terug?

Algemeen

In 2018 hebben we alle borgsommen terugbetaald aan de (toenmalige) huurders. Sinds 2018 betalen huurders geen borgsommen meer. 

Ik wil een woning accepteren. Wat bedoelt Woonstede met bewindvoering/begeleiding?

Algemeen

Als u een woning van ons wilt accepteren, moet u documenten inleveren. Op het acceptatieformulier staat of u bewindvoering of begeleiding heeft. 

Bewindvoering
Als u een bewindvoerder heeft, dan regelt uw bewindvoerder uw bankzaken. Vaak maakt de rechter een document waarin staat wie uw bewindvoerder is en wat hij of zij voor u regelt. 

Sociale begeleiding
Heeft u hulp nodig om zelfstandig te wonen, dan horen we dat graag. Denk bijvoorbeeld aan hulp met uw administratie of een gezinscoach.