NIEUWS - 15 juni 2020
Onze bereikbaarheid in coronatijd
 

Woonstede heeft de werkzaamheden weer hervat zoals voor de coronacrisis. Dit betekent dat u ons voor alle dienstverlening weer kunt bereiken. Dat kan op de volgende manieren:

Als iets moet worden gerepareerd kan dat via het online formulier.
Andere problemen zoals overlast, klachten en vragen kunt u ook online regelen.
Als u het liefst iemand wilt spreken, kunt u ons op werkdagen telefonisch bereiken van 9.00 tot 15.00 uur via 0318-695 695

Als wij bij u langskomen
Bij reparaties werken we volgens het ‘Protocol Samen veilig doorwerken’. Ook bij onderhoud en reparaties werken we volgens deze manier. Als wij bij u langs komen dan doen wij het volgende:

- Wij vragen vooraf uw toestemming voor het betreden van uw woning
- Wij vragen om minimaal 1,5 meter afstand te houden en vragen u tijdens de werkzaamheden naar een andere ruimte te gaan;
- Zijn er werkzaamheden in de woning? Ventileer uw huis dan goed zowel voor, tijdens en na deze werkzaamheden;

Wat we voorlopig niet doen vanwege corona
- Wij organiseren geen bijeenkomsten;
- De woonwinkels in Ede en Scherpenzeel blijven gesloten
- Spreekuren zijn alleen telefonisch;
- Vergaderingen zijn er heel beperkt.

Kijk onderaan de pagina voor de veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur uw vraag dan per e-mail aan woonservice@woonstede.nl.

(Financiële) ondersteuning
De overheid is het startpunt voor ondersteuning, ook voor huurders. Zoek daarom naar mogelijkheden voor (financiële) ondersteuning. Kijk ook naar bestaande mogelijkheden zoals het aanvragen van bijstand via werk.nl of het laten aanpassen van uw toeslagen bij de belastingdienst. Kijk voor mogelijkheden voor een uitkering bij het UWV
Wilt u uw verhaal kwijt, maar heeft u niemand om dit aan te vertellen? Bel dan met de Luisterlijn, zij staan voor u klaar!

Veelgestelde vragen
Als er wel spoed is, waar moet ik dan op letten?
Wij geven geen handen en houden afstand bij het uitvoeren van de reparatie. Als dat nodig is, dan vragen wij u naar een ander vertrek te gaan bij het uitvoeren van de reparatie.
Ik heb een afspraak met een aannemer voor onderhoud, kan die wel doorgaan?
Om het bedrijfsleven niet stil te leggen, staan wij onze aannemers toe om werkzaamheden bij u uit te voeren. Maar alleen als u daar zelf mee akkoord gaat. De aannemers werken volgens het protocol `Samen veilig doorwerken' van de Rijksoverheid. Zo worden de werkzaamheden veilig uitgevoerd tijdens de corona-crisis.
U krijgt vooraf informatie over de werkwijze. De aannemer vraagt daarbij om uw schriftelijke toestemming voordat de werkzaamheden kunnen beginnen.
Voert Woonstede nu wel reparaties uit?
Ja, we voeren weer reparaties uit zoals voor de coronacrisis. We werken daarbij volgens het protocol `Samen veilig doorwerken` van de Rijksoverheid, zodat we veilig werken tijdens de corona-crisis.
U krijgt vooraf informatie over onze werkwijze. We vragen daarbij om uw schriftelijke toestemming voordat we aan de reparatie beginnen.
Wat doe ik als ik een reparatie heb en ziek ben?
Als u ziekteverschijnselen heeft (koorts, hoesten, klachten aan de luchtweg) en wel een spoedreparatie heeft, dan moet u dit melden aan onze telefonist(e) of dit vermelden in het formulier op de website. Dan kunnen onze collega’s gebruik maken van beschermende kleding. Na het openen van de deur, verzoeken wij u naar een ander vertrek te gaan dan waar onze medewerker bezig is.
Hoe controleren jullie de woning als hij helemaal leeg is?
Normaal zou een medewerker van Woonstede met u door de woning lopen en aangeven hoe u de woning moet achterlaten. Maar op dit moment kunnen we dat niet op die manier doen. Woonstede volgt namelijk de regels van de overheid om verspreiding van het coronavirus door persoonlijk contact te voorkomen. De controle van de woning doen wij nu op basis van foto's die u aan ons toestuurt per e-mail. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover informatie.
Hoe controleren jullie de woning als ik de huur opzeg?
De voorcontrole doen wij weer fysiek met u in de woning. Wij maken dan afspraken met u over hoe u de woning moet achterlaten. Wel houden wij met een aantal zaken rekening. Als u de huur opzegt, krijgt u hierover informatie.
Hoe kan ik foto's met een e-mail meesturen naar Woonstede?
Als u foto's kunt maken met uw mobiele telefoon, dan kunt u die vanaf uw telefoon bijvoegen bij een e-mail aan Woonstede. Dit doet u door te klikken op `Bijlage toevoegen` of het symbool dat een paperclip voorstelt. Let op: de maximale grootte van bestanden is 10 MB. Overschrijdt u dit, dan krijgt u een foutmelding.
Hoe lever ik de sleutels van mijn woning in op de laatste verhuurdag?
U heeft in uw brievenbus een envelop met label ontvangen. Lees de brief die daarbij zit goed door. Op de dag dat u de woning verlaat, doet u de sleutels in die envelop. Deze envelop met de sleutels erin, doet u in de brievenbus op het kantoor van Woonstede, aan de Telefoonweg 36 in Ede. De sleutels moeten, op de laatste dag dat u de woning huurt, 's morgens vóór 08:00 uur bij Woonstede in de brievenbus zitten.
Ik heb een woning aangeboden gekregen. Hoe gaat het nu met het bekijken daarvan?
Woonstede adviseert u om de woning zo contactloos mogelijk te bekijken. Hou daarbij 1,5 meter afstand van elkaar. Maar let op: U kunt de woning niet bekijken als u ziekteverschijnselen heeft, zoals koorts, hoesten, niesen of moeite met ademen. U kunt dan het volgende doen:
• U kunt om foto’s vragen van de woning
• U kunt een filmpje vragen van de woning
• U kunt met beeld bellen om de woning te bekijken (facetime, skype of Whatsapp videobellen)
• U kunt telefonisch bespreken of u zaken wilt overnemen uit de woning

Als dit allemaal niet mogelijk is, dan kunt u contact opnemen met Woonstede op telefoonnummer 0318 695 695 (optie 3). U kunt ook een e-mail sturen naar woonservice@woonstede.nl. Er is dan geen mogelijkheid om afspraken te maken over zaken die u wilt overnemen.
Ik heb een woning die ik aangeboden heb gekregen nog niet kunnen bekijken, maar ik wil de woning niet mislopen, wat kan ik doen?
U moet dan de woning wél accepteren op Huiswaarts, zodat hij niet naar de volgende kandidaat gaat. Daarna krijgt u een e-mail van Huiswaarts, met informatie over de documenten die wij van u nodig hebben. Zorg er vast voor dat u die documenten klaar heeft. Laat ons weten dat u de woning nog niet hebt kunnen bezichtigen. Wij zetten dat dan als opmerking in ons systeem erbij.
Ik heb mijn woning opgezegd. Hoe gaat het nu met de bezichtiging door nieuwe huurders?
Woonstede adviseert u om de woning zo contactloos mogelijk te laten bekijken. Hou daarbij 1,5 meter afstand van elkaar. Maar let op: U kunt de woning niet laten bekijken als u zelf ziekteverschijnselen heeft, zoals koorts, hoesten, niesen of moeite met ademen. U kunt dan het volgende doen:
• U kunt de kandidaat huurder foto’s sturen van de woning
• U kunt de kandidaat huurder een filmpje sturen van de woning
• U kunt met beeld bellen om de woning te laten zien (facetime, skype of Whatsapp videobellen)
• U kunt telefonisch bespreken of u zaken heeft die de nieuwe huurder kan overnemen uit de woning

Als dit allemaal niet mogelijk is, dan kunt u contact opnemen met Woonstede op telefoonnummer 0318 695 695 (optie 3). U kunt ook een e-mail sturen naar woonservice@woonstede.nl. Er is dan geen mogelijkheid om afspraken te maken over zaken die u wilt laten overnemen.
Kan ik met anderen van woning ruilen op dit moment? Kan mijn woningruil doorgaan?
Wij pakken woningruilaanvragen weer op. Kijk voor meer informatie op onze pagina www.woonstede.nl/woningruil
Wat moet ik doen als door corona mijn inkomen wegvalt en ik misschien mijn huur niet meer kan betalen?
Als u zich zorgen maakt over het betalen van de huur, neem dan contact met ons op. U kunt dat doen door een e-mail te sturen aanincasso@woonstede.nl. Beschrijf in uw e-mail zo goed mogelijk uw situatie en waarom u problemen verwacht met het betalen van uw huur. Heeft u zelf al oplossingen bedacht? Schrijf dat dan ook in uw e-mail. Wij kijken samen met u naar mogelijke oplossingen.